Wednesday, July 13, 2011

Fried Iwashi & Kenangan Ramadhan 2

ASsalamualaikum...



Lama cik tak update..macam sibuk pula kebelakangan ni..ntah sibuk dengan apa cik pun tak tahu hehe. Kalau ada yang ternanti-nanti ( adoi perasan nye pun ), cik minta maaf banyak2 ye. Anyway, lama juga tak makan ikan kan...resepi ni cik ambil daripada cookpad.
Ingredients
  • Ikan iwashi / aji (dipotong teknik sanmai oroshi)
  • Blackpepper
  • Garam
  • tepung gandum
  • telur
  • bread crumbs

Method
  1. Tabur garam dan balckpepper on permukaan ikan. Biar sebentar.
  2. Salut dengan tepung gandum - telur - bread crumbs.
  3. Goreng dalam minyak yang banyak. Cook until golden brown.

 Senang kan...Sedap pulak.. Cik tambah salad and miso shiru je.. Wahahaha malas masak ..


Fukuoka sekarang dah panas oooiii.. Naib baik rumah ada air-cond..Macam ada dalam oven je bahang nye..Malaysia panas juga tapi dalam rumah sejuk je kan..pakai kipas je pulak tu..hmmm.. Last weekend cik berpicnic bbq tepi laut..nyaman la juga angin tepi laut tu..cik buat satay ayam..first time buat. Lega tekak dapat makan satay hahaha. Cik perap, sang suami tulun cucuk kat lidi. Yang penting kerjasama ya.Hehe






Kenangan Ramadhan 2 ( untuk yang kuat semangat only)

Kisah ini terjadi waktu usia cik 6-8 tahun .Cik tak berapa ingat la ..yang pasti masa cik kanak-kanak. Keluarga cik macam biasa ke surau malam Ramadhan tu untuk terawikh. Cik ikut juga as usual..dan as usual juga pegi bila jumpa geng, bukan nya nak solat...main kejar-kejar la jawabnya. So, bila tengah main tu, peraturannya, kalau kita duduk, kita selamat kan...jadi cik penat berlari,cik pun duduk la dekat hujung padang surau tu. 

After duduk for a while, cik pun mengalih pandangan ke arah sebatang pokok di belakang cik.. Pokok kelapa itu tinggi..dan di atas sebatang pelepahnya, kelihatan sesuatu yang berwarna putih..sedang rukuk mengadap kiblat...dan cik terus angkat kaki seribu masuk ke dalam surau after terlihat makhluk itu..Mungkinkah ianya jin yang turut sama-sama berjemaah untuk solat terawikh malam itu ? Wallahualam..

Yang pasti , kejadian ini menyebabkan cik insaf taknak main kejar-kejar lagi pada malam-malam Ramadhan. Nenek cik pesan "Tu la orang datang surau solat, bukan nak main "..ohh berdesuppp tertusuk jantung cik dengan kata-kata nenek. Kan sudah pasti wujudnya alam ghaib itu..dan sudah rezeki cik dapat melihatnya..

Psstt you all macam mana? Pernah terserempak juga??

2 comments:

  1. mestilah ade yg ternanti2, contohnye aku hehehehe..

    mesti salu teringin satay la, murtabak la, cendol la kat sane kan?

    ohh, kenangan ramadhan tu ko ingat tak kita main rangka dinosaur? kangkang kan kaki kat palang tangga tu.. huhuhuhu.. kelakar btol bile ingat.. sekarang masing2 dah jadi mak orang, bini orang :p

    ReplyDelete
  2. kahkah ira...best la u!!

    dulu kalau terawikh kat masjid selalu tunggu ko..geng main masa orang solat kahkahkah..alamak rindu nyaaaa

    ReplyDelete