Wednesday, December 19, 2012

Kelahiran Puteri Kedua - part 2

Assalamualaikum

Apa khabar agaknya? Asyik hujan je kan.Siang malam.Alhamdulillah.Kalau kat bumi sakura sekarang in the middle of winter.Salji! Wah..memang seronok kalau tengok salji turun daripada dalam rumah sambil minum hot cocoa and eat some biscuit. Cicah keropok panas dengan teh o beng pon boley. Tapi tidak seronok mana if terpaksa tempuh salji yang lebat untuk ke kelas or pergi kerja part-time kat resoran pakistan (true stories) okey :)

Lets continue the story of kelahiran puteri cik yang kedua ya.

Selepas menunggu untuk diperiksa oleh doctor, kira-kira 3 jam (starting from the time I arrived), nama cik dipanggil oleh seorang doctor muda (maybe ho kat situ). She said that cik baru dilated 1 cm.I was a bit confused. Few hours ago dah 4 cm then boleh ek jalan tutup balik? I told her yang midwife tadi check and it was more than 1 cm. So dia buat balik la procedure yang tidak berapa menyenangkan itu (mommys you know what I mean) and confirmed me " Aah la dah 4 cm " bolehhhhh ? Aduyai la doctor..

Then cik berehat at one of the bed kat bilik rawatan ni. Tak dapat masuk wad menunggu because there is no empty bed. Its ok, selesa je sebab dapat baring. Sampai la cik bagitahu the nurses " Saya rasa saya dah nak meneran la ". It was around 1130 am at that time that I was pushed to the labor room. Sang suami yang dari pagi tunggu kat luar dipanggil masuk sekali in the labor room.

Datangla beberapa orang lagi nurse@ midwives membantu cik melahirkan sang puteri. I think there were about 5 or 6 of them standing at my leg, tolong bagi semangat including arahan how to push the baby. Each of them wanted me to listen to what they said without considering that I would not be able to do as they wish when I was in a lot of pain. How can you listen to 5 different orders in one time especially when you are in the labor? Tapi memang bagus juga nurses ni bising bagi semangat, jadi cik pun tinggi lagi semangat nak push.

After few trials of pushing the baby out, puteri kedua selamat dilahirkan at 1148 am. After the baby came out, the nurses showed her to me and that was the first time I met my lovely princess.

My princess was born just about 20 minutes after I entered the labor room. Cik rasa sangat sekejap berbanding kelahiran Little Hana but the pain was much much more.Pheww..My hands was shaking after the birth when the nurse made me sign for a few papers at that time. Aloha takde masa yang lagi sesuai kot?

Sang suami left the room after meeting and azan our daughter. The midwife took about 20 minutes (or less) to stich me and they handed me my princess for our first time bf moment before I had a nap for 2 hours inside the labor room (since no one is delivering baby that noon, they allowed me to stay there while waiting before transfering me to the ward).

I was so glad that I had a 4 beds room for my stay at the hospital where I got roommates (since sang suami works with the gov, I got convinient for my stay.Must bring along guarantee letter whatso ever when admitting though). My princess and I both were healthy, Little Hana also did very well along the process, we made it to Melaka before the birth, we were charged nothing for the hospital bill, everything went well, syukur Ya Allah for easing us.
Allah sebaik-baik perancang. Alhamdulillah.

Bersalin di hospital kerajaan bukanlah teruk pun seperti yang selalu disangka. Ok je , nurse baik-baik, makan sedap, wad selesa dan bersih. Tapi masih perlu diperbaiki lagi untuk lebih cemerlang.

After one night stay, Little Aiqa and me left the hospital with many grateful to all the doctors, nurses, midwives and everyone who helped us through the journey. Arigato gozaimashta!! May Allah bless all us all.


1 comment:

  1. Alhamdulillah..omedetou kak^^..semoga 2 2 orang puteri membesar jadi anak solehah~

    ReplyDelete